Author unknown

27 november, 2008

Journalistiek is literatuur op een drafje
Deze quote kwam me ooit via via ter ore, en de bron ervan staat me nog vaag voor.
Indian government asks for live Twitter updates from Mumbai to cease immediately
Die quote kwam me deze middag via via (jawel, dé BBC) ter oge, en de bron ervan is me nog altijd onbekend. En ja, ik ben zo vrij stoem geweest het te retweeten.

Search.twitter.com leerde me dat dit het oudste Engelstalige bericht moet zijn met de boodschap om Twitteraars te laten zwijgen zodat terroristen niet langs deze weg geïnformeerd konden worden over acties van de veiligheidsdiensten. Maar niet één bron gevonden waar het bericht werd hardgemaakt. Ook niet met de hulp van @rotjong.

W00t?

Voor wie ik tot nu in onbegrijpelijk nerdspeak sprak: net zoals je 'status' op Feesboek of je wiewatwaar op Haaifs, is Twitter een online dienst waar iedereen in max. 140 tekens kan laten weten wat ie aan het uitspoken is, via een website of via sms. Althans, dat moet zowat de oorspronkelijke opzet geweest zijn.

Op het eerste gezicht zou je denken: what the fuzz? Wel, ondertussen is Twitter (i.e. kwetter, tsjirp,... onomatopees vogellawijt) een globale blog/chatbox geworden. En wat tijdens de recente terreuraanslagen in Mumbai nog eens duidelijk gedemonstreerd werd: een ongeziene - en onoverzienbare - nieuwsbron.

Geloof je me niet, Thomas? Hier kan je bijvoorbeeld de tweets lezen van iedereen die zich binnen 15 min. mijl van Mumbai bevindt.

Of deze berichten op zich tweet credibility hebben, is een andere vraag. Maar dat duizenden twitteraars samen meer kunnen weten dan 1 klassieke journalist ter plaatse, is nogal wiedes, zolang we met z'n allen maar kritisch blijven en het medium niet belangrijker dan de boodschap gaan vinden, McLuhan indachtig. Want dan wordt Twitter een pervers i.p.v. een per vers medium.
Recognize this as a dream, wake up and write it down
From thought to actions an eternity I can't get this thing off the ground
Author unknown - Jason Falkner
(Disclaimer: ben zelf een redelijke early bird op Twitter, gooi veel ongein online en ga in dit bericht bewust Stigg-kort door de gambon.)

UPDATES: in Feyten of Fillet op de Vlaamse Radio 1 zat vanavond een item over Twitteren over Mumbai.


  • Ook De Standaard nam de oproep tot twitterstop mee, zonder bronvermelding
  • CNN stelt zich ook vragen bij social media in de Mumbai-heisa (via een Twitterende @lancearmstrong, jawel)
  • Stephanie Busari van CNN verwijst in haar stuk dan weer naar de verontwaardiging van blogger Tim Malbon die spijkers met koppen slaat
  • ... (er komt waarschijnlijk nog meer stuff hierover in m'n delicious-bookmarks)

2 reacties:

Ik heb die quote ook alleen maar getweet omdat het mij opviel in de BBC berichtgeving. Kan me niet voorstellen dat die terroristen tijd hadden om te twitteren, maar het boeit wel. Stel nu dat die gasten op die manier hun acties bepaalden? Daar zou je een goeie techno thriller over kunnen schrijven.

Anoniem zei
29 november, 2008 16:44  

@woordenaar Wees gerust, ik vel geen oordeel over jouw eigenste tweet ;) Wel over het olievlek-mechanisme, en over mijn eigen retweet.

(db) zei
29 november, 2008 17:56  

Een reactie posten